Rakan WARTAMAYA

Monday, January 10, 2011

Bawang merah tidak baik untuk kesihatan, jika ...


Kalau dulu mangkok mangkok bercerita tentang keburukan gula sehinggakan nasihat di berikan untuk mengurangkan penggunaan gula, hari ni aku cerita tentang keburukan bawang agar dapat digunakan sabagai alasan kenapa perlu kita tak ambil pot dengan kenaikan harga bawang.


Opppssss ..... Bukan naik harga .. tapi 'selaras' .... wakakak !!!

------------------------------------------
SISA BAWANG MERAH BERACUN
Bawang merah adalah sebuah magnet besar untuk bakteri, terutama bawang mentah.
Anda seharusnya jangan pernah berencana untuk menyimpan sebagian dari irisan bawang merah.
Hal ini tidak aman bahkan jika Anda memasukkannya ke dalam tas zip-lock dan memasukkannya ke dalam kulkas Anda.
Bawang merah sudah cukup terkontaminasi hanya dengan dipotong dan dibiarkan terbuka untuk sebentar saja, sehingga hal itu dapat membahayakan Anda (dan perlu lebih waspada lagi terhadap bawang merah yang Anda masukkan ke dalam hotdog Anda di taman bisbol!)
Jika Anda mengambil sisa bawang merah dan memasak seperti orang gila, anda mungkin akan baik-baik saja, tetapi jika Anda memotong sisa bawang merah dan menaruh pada sandwich Anda, Anda sedang mencari masalah. Baik bawang merah dan kentang basah dalam salad kentang, akan menarik dan menumbuhkan bakteri bahkan lebih cepat daripada mayones komersial yang akan mulai rusak. Selain itu, anjing tidak boleh makan bawang merah.
Perut anjing tidak dapat mengolah bawang merah.

Harap diingat!!! adalah berbahaya untuk mengiris bawang merah dan mencoba menggunakannya untuk memasak pada hari berikutnya, bawang merah menjadi sangat beracun bahkan untuk satu malam dan menciptakan bakteri beracun yang bisa menyebabkan infeksi lambung yang buruk dikarenakan kelebihan sekresi empedu dan bahkan keracunan makanan. - diambil dari SINI
-----------------------------
Amacam .. ? ... Layak kah aku jadi talibarut si mangkok mangkok?
Wakakak !!!

Share/Bookmark

4 comments:

Yong January 11, 2011 at 8:42 AM  

Wak,
Setahu Yong bawang merah ni banyak khasiatnya. Orang yang pandai2 diluar Malaysia tu memang kuat makan bawang merah. Orang indon memang tak reti makan bawang merah. Kita ada banyak resepi sambal yang yang campur bawang merah. Orang indon sambalnya boksiyam (lombok, terasi, asam). Demer takde makan pesen lauk cicah2 sambal air asam, budu, cencaluk etc macam kita. Tak pun demer cerodek bebenor.

Jadi, Yong tak faham wak ni nak kempen apa? Cuba le cakap terus terang. Agaknya Yong dah jadi blur dengan resepi konsep 1malaysia ni sebab banyak sangat makan bawang ke?

wartamaya January 11, 2011 at 10:37 AM  

Yong,
Wak pukul anak sindir menanti. Tapi bawang lebihan dan dibiarkan boleh mengumpul bakteria.
Apa apa pun alasannya, kalau nak naikkan harga, kena cerita buruk tentang barang tu.

Wakakak !!!

Anonymous,  January 11, 2011 at 11:36 AM  

wak nak bagitau kurangkan makan bawang merah kerana sekaran harganya tinggi kalau gula menyebabkan kencing manis bawang pula menyebab sakit mata ketika hiris.

Yong January 11, 2011 at 1:45 PM  

Hahaha. Wak dah dapat menantu ke? Anak bayi lagi takkan dah nikah kot. Hahaha.Sekarang semua sayor kena tanam sendiri. Macam hang kebun dari jalan kebun. Hasil semaian sudah menjadi... tak sempurna, tapi jadilah walaupun dah kena kencing.

Blog list