Rakan WARTAMAYA

Wednesday, July 25, 2012

Jom kita ubah


Sapa nak ubah kalau kita sendiri tak ubah?
Tiap hari kuar belanja. Ye lah .. bak kata beruk. Cukai yang tinggi untuk bangunkan negara. Ye la .. betul sgt la tu. Negara maju, kita bengkok? Dah mentaliti beruk .. nak wat camana?

Bila kita tanya beruk kt atas tu? Apesal barang naik harga?
Dia kata ... jangan salah kan kami.
Uihh .. senang nye cerita. Yang nko tu .. dok goyang teloq aje ke?
Gaji di bayar .. hidup di sponsor .. dok atas goyang pungkoq je ke?
Cukup tahun cuti .. dah tua dan monopos dok abihkan duit yang tak abih abih ..
Senang nya idup nko ...

Dah dah la tu ..
Sekarang masa tuk berubah ..
Tol ..
Minyak ..
Cukai kereta ...
Kalau turun ni pun dah cukup baguih ..
Beruk kata .. "PR cuma janji je .. "
Kita tanya dia balik .. "Umngok berani janji?"

Lepas janji ., kita nak bukti ..
Kalau janji pun tak berani, usah harap nak bagi bukti ..
Mampuih tak berani janji sbb kat atas tu semua otak kosong.
Dok penuh poket sendiri je yang pandai ..
Kalau tak bleh nak bagi kita senang .. wat per duk kat atas lama lama ..
Cer duduk bawah sat .. bagi orang lain duk atas.

Tu pun tak leh pikio?
Bingai biar lah sikit sikit dan tak nyusahkan orang.
Kalau bingai banyak dan nyusahkan orang .. wat abih beraih je ..
Dok ari ari bayo .. ataih tu .. ari ari belasah.

Moh kita pikio ..
PRU 13 nanti kita uboh ..
Kau PR tak betui .. kita uboh la balik ..
Kita bleh ubah kalau PR baru perintah.
Kalau dah lama bertapak cam umngok ni .. susoh nok ubah doh ..
Tapi tak per .. diorang ada duit .. Kita ada Allah ..
Amacam?

Selamat menjalani ibadah puasa .
Ramadhan yang mulia ..
Bukak minda ni .. pikio betui betui
Kesusahan yang kita lalui selama ini, perlu di perbaiki.
Jangan harap orang lain .. Tp kita perlu ubah sendiri.
Ubah dari payah kepada senang.
Ubah dari sukar kepada mudah.
Cukup cukup la belasah harta kita ..
Dah sampai masa kita amek semula sebelum jadi parah.
Kalu dah parah .. cucu cicit sumpah seranah.
Kata diorang nanti ... "Ape ke bodohnya atok kita dulu ..."
Jangan la bodoh kita menyusahkan depa depa nanti ..

Pada bakal cucu cucu ku nanti ..
Atok tak der harta berjuta ..
Cuma ada akal dan pikiran untuk ubah negara menjadi sikit sempurna
Pengalaman sukar untuk tidak diulang oleh kamu
Sebelum Atok hembus napaih ni ..
Atok bagi sebuah harapan wat kamu
Agar tidak sesukar idup seperti yang Atok alami
Sebuah kerajaan yang tidak korup,
Sebuah kerajaan yang akan bantu kamu
Tidak menyusahkan kamu dan tidak mengambil hak kamu sesuka hati
Tidak seperti sebelum sebelum nya ..
Bukan sebuah kerajaan yang ingat harta negara ni cam bapak diorang punya
Terus perbaiki keidupan selepas ini

Salam Ramadhan dan semuga kalian diberkati.
Share/Bookmark

7 comments:

Yong July 25, 2012 at 9:42 AM  

Salam
Demer yang perangei macam ameno tapi duduk dalam PR sebab ingin projek/jadi calon pun kena uboh yob.

Selamat menyambut Ramadhan

obat herbla diare July 27, 2012 at 9:43 AM  

selam menjalankan ibadah puasa......

whyM,  July 27, 2012 at 11:34 AM  

org yang tinggal kat rumah macam nilah yg kuat sokong umno, percayalah kat mana umno kuat kat situ rakyat merempat.

Kaki Sembang July 28, 2012 at 2:39 AM  

Salam Ukhuwah..promote sekali blog ambe..www.kakisembang.com..thnx warta maya..

Anonymous,  July 29, 2012 at 5:40 AM  

memang patut ubah!.. kalau dah lagu tema merdeka kita pun diciplak dari lagu ketuhanan kristian di indonesia.. apa nak jadi lagi ni?
cuba dengar permulaan & chorus lagu..

http://www.youtube.com/watch?v=aR8z3ROhC2Y - Indonesia

LOLA KE NIE? July 31, 2012 at 4:03 PM  

Ye betul..kat mana melayu merempat,kat situlah UmnGok kuat..!

Aku harap sangat PRU 13 nie pupus terus keris nie..

opisboi August 2, 2012 at 5:24 AM  

hanya berok undi berok

Blog list