Rakan WARTAMAYA

Wednesday, January 4, 2012

Pandai sebab kaya, bodoh sebab miskin

Pegi ke Puchong, dah macam Nigeria. Pergi ke Kelang, dah macam Indonesia. Pergi ke Port Kelang, dah macam kat Filipina. Gi Central Market, Gi Chow Kit ... Dah macam macam punya bangsa pun ada .. Kalu nak tengok negara asal ... aku kena balik kampung. Nyorok celah hutan bakau.

Negara kita maju ... Ye .. maju tapi bodoh. Pendatang tak di kawal. Nak gi mana, depa punya suka. Idea bangang yang pentingkan wang dalam poket. Janji pakcik kayo. Anak bini suap dengan benda haram .. tak per .. Alasan, kita ikut arahan .. Kita makan gaji. Lantoiii .. "Itu bukan rasuah .. itu upah ... " Porrahh chit !

Mungkin orang bodoh cam aku ni je yang pikir pendatang bertaburan sekarang ni punca jenayah meningkat. Tapi orang PANDAI PANDAI PEKAK BADAK kat atas tu lain pulak. Lagi ramai, lagi hebat, lagi selamat. Pey pundek .. ! Aku tak kata depa je jahat .. org kita pun jahat gak . Tapi jahat kita campur jahat depa .. lagi la jahat.

Nko pandai sbb duit banyak, aku bodoh kerana tak der duit .. Maka aku Bodoh tercorot ..

Kalau mak kena ikat, bapak kena tetak, anak kena colek, buah hati kena rogol, mungkin baru orang berkata .. "Bodohnya aku .. duit banyak pun tak guna".

Duit banyak, tapi tiap hari disumpah .. ! Nak wat aper ... !
Bangang !

Tiada kaitan ... .





Share/Bookmark

0 comments:

Blog list