Rakan WARTAMAYA

Thursday, January 19, 2012

Apa ada pada RM500?

Seksanya rakyat Msia ni .. Gara-gara RM500, sampai gaduh baling kerusi. Aku nak bagi tau hangpa, betapa rakyat Msia ni perlukan sangat lah RM500 tu. Itu baru nilainya RM500. Depa kaut juta juta, hangpa dapat RM500 pun kira alhamudllillah la. Nama pun rakyat, kalau nak banyak, nun gi jadi pemimpin umporno. Dah gerenti kaya.

Cer bayangkan handpa dapat RM250 juta sorang. Msia ni hangpa beli. Berebut nak juta juta. bukan kerusi je hangpa baling, silap-silap dengan pengerusi tu pun hangpa humban. Hang tengok mami ijat cool bila dapat RM250 juta. Tak cakap sepatah pun, sedaq-sedaq depa dah beli keta, dah beli kondo sana sini. Bila audit mai check, baru hangpa tau.

Itu baru mami ijat .. lom lagi yang lain. Tak tau la berapa banyak. Beg tangan pun harga ratuih ghibu, cer bayangkan berapa banyak yang depa perembat? Hangpa pikiaq la ...

Tapi dengan PR hangpa tak dapat RM500 tu, tapi depa janji, dalam tempoh 24 jam duduk Putrajaya, minyak turun. Tol pulak depa nak pi hapuskan. Baca berita minggu lepaih ..

Hangpa jangan tanya gerombolan sbb depa tak tau kira. Kalau depa pandai, depa tak sokong umporno. Kalau depa pikiaq orang lain sama, depa tak sokong umporno. Gerombolan ni spesis yang pentingkan diri sendiri. Bangga kalau depa pakai baguih baguih sedangkan jiran miskin papa. Hebat sangat nak makan duit oghang lain.

Hangpa tau dak, punca utama kenaikan harga barangan adalah jembalang tol ni dan minyak. Kalu tol dan minyak ni dapat dikurangkan, berapa kurang harga barangan di pasaran. Begitu juga dengan syarikat lintah darat IPP yang dok kaut tiap bulan duti Letrik hangpa. Hangpa pandai kira .. hangpa kira sendiri.

Sebulan berapa banyak hangpa dah membaziaq duit pi bayar tol, letrik, ayaq, dan minyak. Jumlah tu lah yang hangpa akan dapat tiap tiap bulan. Lepaih tu tak cukup tu .. barangan dapoq yang hangpa bayaq tu tu pun boleh kurang? Aduihhh ...

Kalu Tol tak dak, kalu minyak turun harga, kalau bill letrik kurang bayaq, tak yah cerita pasal RM500 ni la .. buat sakit telinga ja. Celah gigi ja ... Hangpa lagi untung berlipat kali ganda. Dah gerenti jimat tiap bulan/tiap hari. Tak pa la .. nak wat camana, oghang bodoh RM500 pun cukup la. 5 tahun nanti dapat sekali lagi. Tapi kalu amek atas alasan hak .. pi amek. Tapi jangan lah sbb RM500, hangpa puji sampai langit.

RM500 / 5 thn / 365 hari = RM0.27/sehari. Padan la muka hangpa, padan pun dengan nilai hangpa.
Tiap hari guna tol ja dah RM 1.20 ( tol paling murah. )

Mampuih ...
Share/Bookmark

2 comments:

Anonymous,  January 19, 2012 at 10:51 AM  

Dari 1957 (31/8/57) hingga 2012 (17/01/12) umno perentah malaysia sudah 650 1/2 bulan. Pemberian RM500 ini pertama kali dilakukan. Bermakna rakyat dapat RM500 setiap 650 1/2(650.5) bulan. secara puratanya rakyat dapat 500.00/650.5 =RM0.7686 sebulan (tak sampai RM0.80 sen).

ATAU : RM500.00/54 tahun, puratanya rakyat dapat RM9.26 sen setahun.

Pemberian seumpama ini hanya berlaku dizaman najibtuya. "RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"


PAKATAN RAKYAT perentah Pulau Pinang baru hampir 4 tahun, bermula 2010 kerajaan P Pinang bagi RM100.00 setiap seorang warga emas.
Terbaru kerajaan akan beri RM200.00 kepada ibu yang melahir anak (yang berkeluarga secara sah)

Selangor beri air percuma setiap 20 meter padu setiap bulan bagi semua penduduk di Selangor.

Kelantan perlindungan takaful kepada setiap warga emas bernilai RM2500.00 kepada waris jika berlaku kematian dan bantuan kepada armalah (ibu tunggal).

BANYAK LAGI RAKYAT AKAN DAPAT KIRA PAKATAN RAKYAT MEMERENTAH. contoh, turun harga minyak, penurunan tarif letrik, pemansuhan tol dan lain-lain lagi.

Fikirlah wahai penyokong dan pengundi tegar umno yang sanggup diperlembukan, gunakan otak untuk berfikir demi mencari kebaikan dunia dan akhirat.

Anonymous,  January 19, 2012 at 11:16 AM  

Gula gula PRU

Blog list