Rakan WARTAMAYA

Monday, April 11, 2011

Pendapatan rendah, belanja yang tinggi


[...] Sejak kerajaan rakyat didahulukan ini, sedar-sedar minyak naik dan berkali-kali.

Pendapatan belum naik tetapi perbelanjaan sudah naik. Orang yang memiliki motosikal jika yang di kampung berpendapatan sederhana tetapi yang di bandar berpendapatan rendah, bertambah belanja hariannya. Yang bermotokar apa lagilah.

Yang berjimat tidak menggunakan kenderaan sendiri pergi bekerja. Menggunakan kenderaan awam. Tetapi tambang pula naik. Tambang pergi kerja naik dan tambang sekolah anak-anak naik.

Ikan, sayur, beras, tepung, minyak masak, gula dan semua barang keperluan naik belaka berikutan kenaikan minyak. Pendapatan belum tinggi, belanja seisi rumah sudah tinggi.

Tidak maju negara kalau tidak ada restoran dan gerai makan. Negara yang ekonominya berkembang, gerai makan hidup di merata lorong. Belanja makan di kedai melambung.

Bagi penduduk bandar yang bahan makan berbeli, membeli makan lebih ekonomi dari masak di rumah terutama yang si isteri bekerja.[ lagi ]

Share/Bookmark

3 comments:

Lan EkEle April 11, 2011 at 9:07 PM  

Terima kasih bos!! Hidup wartamaya!!

Anonymous,  April 11, 2011 at 11:09 PM  

sape nak ambil berat pasai kita yg mkn gaji dgn swasta!!cer citer..cer citer?.bini teman koje 2 thn tak naik gaji.nak ngadu dgn sape?..ini BN haramjadah punya pasai.alasan boss,minyak dah naik,barang naik,operating cost syrkt nak bertambah.so kena hold kenaikan gaji.nak salah majikan 110% tak jugak.ini suma BN gampang punya koje.

Anonymous,  April 12, 2011 at 6:38 AM  

ok lah tu bro! selagi ada melayu jenih benggong maka beruntunglah umngok.

Blog list