Rakan WARTAMAYA

Monday, February 14, 2011

Apa yang berlaku sebelum kejatuhan Mubarak



Isuhangat menceritakan tentang dua pemuda hebat di Mesir. Aku pun gi melawat brother google untuk mencari siapa kah mereka berdua itu. Semalam, aku sudah bongkar si mamat yang telah dikurung 11 hari oleh Polis mesir. Ia adalah Eksutif pemarasan Google Cawangan Mesir dan Utara Afrika, si Wael Gonim. Aktivis Internet yang menjadi tonggak menggulingkan kuasa Mubarak.


Hari ni kita bergoogle lagi untuk mencari seorang lagi bernama, Khaled Said. Mangsa keganasan polis Mesir dibawah kuasa Mubarak. Khalid, berumur 28 tahun, seorang ahli perniagaan, dikatakan telah mati di sebatang jalan di Alexandaria pada bulan June. Kes ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat. Perbicaraan ini telah di tangguhkan ke 25hb September dan pegawai yang dituduh masih ditahan sehingga itu.

Saksi melaporkan Khalid Said telah mati setelah di tarik keluar dari sebuah cafe dan di pukul teruk. Pihak kerajaan berkata Khalid telah menelan sebungkus dadah dan tercekik.

Pegawai polis yang di tertuduh adalah Pegawai Waran Mahmoud Salah dan Sarjen Awad Ismail Suleiman. Mereka dituduh bersalah bertindak kasar dan menahan dengan cara yang salah.



Selanjutnya DI SINI

Share/Bookmark

1 comments:

azman kamarul February 14, 2011 at 10:16 PM  

Nasib baik DSAI dahulu tidak sampai melayang nyawa dari badan.Setakat lebam mata dan sakit tulang belakang saja.

Tetapi dah mirip dah tu dengan Mesir.

Blog list