Rakan WARTAMAYA

Tuesday, February 1, 2011

Apa yang anda perlu lakukan ketika kenderaan tenggelam


Sayu membaca berita INI

Sekiranya kenderaan sedang tenggelam, cuba buka tingkap secepat mungkin. Ketika kenderaan sudah tenggelam, tenaga manusia biasa sukar untuk membukanya sehinggalah tekanan luar dan dalam kenderaan menjadi stabil. Sekiranya tingkap masih belum terbuka, usaha menstabilkan tekanan luar dan dalam menjadi sukar.

Jangan panik !

Buka tingkap seboleh mungkin. Gunakan apa kaedah sekalipun. Anda mempunyai kurang dari sesaat untuk berusaha. Sekiranya tingkap kenderaan menggunakan kuasa (Power window), cuba pecahkan gelas tingkap tersebut menggunakan kaki, tangan, siku atau apa sahaja barangan yang keras. Dengan membenarkan air memasuki ke dalam kenderaan, maka tekanan dalam dan luar kenderaan dapat distabilkan dan pintu boleh dibuka.

Sekiranya anda mempunyai peralatan kecemasan, pastikan ia mudah di capai ketika didalam kecemasan. Jika anda tidak mempunyai peralatan khas, anda boleh menggunakan barangan seperti tukul, pemutar skru atau kunci stereng (Steering wheel locks). Anda juga boleh menggunakan kunci kereta untuk memecahkan cermin.

Tingkap sisi pintu kenderaan adalah bahagian cermin yang sesuai untuk di pecahkan dan ianya lokasi sesuai untuk selamatkan diri. Cermin hadapan diperbuat dari kaca keselamatan yang mungkin hanya retak bila cuba untuk dipecahkan. Untuk kenderaan yang mahal harganya, pasti kaca hadapan adalah bahagian yang sukar untuk dipecahkan.

Sekali lagi ... Jangan panik !

Selepas tingkap berjaya di pecahkan. Tarik nafas sebanyak mungkin dan selepas air memenuhi ruang kenderaan, perlahan loloskan diri untuk keluar kenderaan dan berenang ke permukaan.


Ingat .. Berbagai kemungkinan berlaku ketika banjir. Cuba jauhi dari lokasi tersebut.

Share/Bookmark

0 comments:

Blog list