Rakan WARTAMAYA

Wednesday, January 12, 2011

Masih ada yang tak bertamaddun

(Ini gambar kereta aku yang dilanggar belakang semalam ... cehhhh ... gambar hiasan je)

Laporan hari ini ...
Hari ni di jalanraya agak ok .. ramai yang seperti bertamaddun.
Tapi aku pasti sangat bahawa nilai kemataddunan itu akan naik dan turun.
Mungkin hari ini semua bangun awal untuk mengurangkan jumlah pengguna kenderaan dalam satu satu masa.
Tidak macam semalam yang menunjukkan kenaikan jumlah pengguna jalan raya semasa sehingga melahirkan jumlah phyco kronik jalan raya meningkat secara mendadak.

Namun tidak pelik kalau masih ada saki baki orang gila semalam yang terkeluar awal pagi ini sehingga menyebabkan beberapa kenderaan yang menekan 'honk' pada mereka yang terleka ketika memandu.

"Phoooonnnnnnkkkkkkkk" ... aku terkejut dengan bunyi kenderaan di sebelah ..

Aku tengok mukanya .... dan dalam hati, "Ni mesti gaduh dengan bini".

Namun menjadi usul kekal bahawa pengguna jalanraya kena belajar dari Indonesia, Thailand dan Indonesia untuk menjadi pengguna jalanraya yang modern dan bertamaddun.

Jangan dok kutuk negara lain, sedangkan kita seperti binatang di dalam zoo yang tak pakai baju tapi masih beranggapan, kita sudah canggih.

Pooraahhhhhh !!!

Share/Bookmark

3 comments:

Anonymous,  January 12, 2011 at 9:35 AM  

salam...
kita kat malaysia belajar utk "lesen" bukan utk di amalkan itulah sebabnya...
nak lagi nyata (jelas)jumutnya "kita dimalaysia, cuba perhatikan "diround-about"...yg keluar & masuk tak sama dgn yg didalam...tak hairanlah jika ada kesesakan..
maka benarlah Islam mengajar kita, ada ilmu mesti diamalkan, bukan utk dibanggakan...
wallahualam...

wartamaya January 12, 2011 at 10:13 AM  

Anon 12, 2011 9:35 AM,
Betul tu ... Sokong !

Anonymous,  January 12, 2011 at 11:48 AM  

Hujung dec 2010, saya berkonvoi bersama family dari sg petani ke kemboja. Jarak pergi balik hampir 4,000 km.
Sepanjang perjalanan, cuma jumpa 1 kemalangan - itupun lori terbabas langgar tiang.
Rasanya, di Malaysia, berapa jarak untuk kita lihat 1 kemalangan???

Blog list