Rakan WARTAMAYA

Saturday, January 15, 2011

Apabila wartawan ditutup mulut

Wakakka !!! ...
Bukan wartawan di tutup mulut, tapi wartawan di jadikan pak hanggokk ...
Wakakak !!!
Yang hanggok itu yang kawan .... yang geleng itu lawan ...
Mentaliti Umngok ....
Kaki bodek melempah ruah ... wakakaka !!!
-----------------------
Jika berita ini menyedihkan bagi rakan sekerja dan rakyat Malaysia yang prihatin terhadap kebebasan bersuara dan media, hal yang mengatakan beliau telah dikenakan perintah "kurung rumah" adalah lebih membimbangkan. Ini kerana tindakan yang diambil oleh majikannya itu mirip perilaku pemerintah yang menghukum seseorang itu - yang mungkin dianggap penjenayah atau yang dicop sebagai ancaman negara - tidak boleh keluar dari persekitaran rumah selama waktu yang ditentukan.

Dengan kata lain, wartawan yang kritis dan berpaut kepada kod etika profesion kewartawanan telah dihukum seolah-olah dia telah melakukan suatu jenayah.

Jika kita mengimbas kembali apa yang Hata telah lakukan, beliau membuat teguran terhadap Utusan Malaysia bahawa akhbar itu telah hilang haluan sebagai sebuah akhbar arus perdana kerana telah bersikap "ekstremis" dari segi pendekatan yang diambil oleh editornya dan pemberitaan yang dilakukan, dan beliau bimbang ini boleh mencetuskan "keluh kesah" dalam kalangan rakyat yang berbilang etnik dan agama. Dan seterusnya beliau khuatir pendekatan ekstremis ini boleh mengakibatkan jualan dan pembacaan akhbar tersebut yang kian meleset.[ lagi ]

Share/Bookmark

0 comments:

Blog list