Rakan WARTAMAYA

Monday, January 3, 2011

Ada tasik dalam bangunan?


[...] Kawasan itu dilindungi oleh Bangunan Berjaya Times Square - tempat ahli korporat mengumpul harta, tempat anak muda mencuci mata. Tetapi di celah-celah kesibukan tersebut terdapat sebuah keluarga merempat yang hidup dikelilingi bahaya.

Saya tidak pasti apakah punca mata pencarian keluarga tersebut kerana saya rasa mungkin mereka tidak mahu diwawancara mahupun diambil gambar mereka dari jarak dekat.

Namun, sebagai sebuah negara membangun, situasi sebegini tidak seharusnya terjadi. Keluarga ini mengharapkan air hujan sebagai punca air. Mereka memasak, tidur dan tinggal di situ.

Di bangunan tersebut juga terdapat sebuah kawasan tadahan air yang kini menjadi tempat "beriadah" untuk kanak-kanak. Mereka ini tidak memikirkan tentang kedaifan keluarga mereka, hanya bersuka-ria. Mereka bermandi-mandian dan berenang-renang tanpa memikirkan faktor keselamatan. Saya pasti pada tahap ketinggian air itu sudah ada haiwan-haiwan bahaya turut sama menginap - ular, biawak yang mungkin membahayakan kanak-kanak tersebut.[ lagi ]
Share/Bookmark

0 comments:

Blog list