Rakan WARTAMAYA

Sunday, December 26, 2010

PTPTN ... padan muka !


Keputusan SPM di umumkan .. pelajar lulus dengan cemerlang !
Dalam TV pun bukan main lagi melompat anak oghang bilo dapek keputusan baik.

Reaksi budak .." Terima kaseh pada guru-guru, ibu-bapa yang beri dorongan ... Saya gembira sangat!"

Bila dah luluih dengan cemerlang .. permohonan pun di buek ...

Lepas tu .. "Yahoo .. Anak den masuk U"
Kawan kawan kata ... "Pandai anak ekau .. "
Bontot pun kembang .. semangkok.

Kat umah pening kepala .. "Alamak .. omak ee... mano nak caghi duit ...?". Bini pun poning samo .. bil letrik bolom bayar .. tak po .. bil air kerajaan Selangor dah bayar.

Tanah tak do .. tabong tak do ... nak cari belanjo makan pun poning kepalo. Usahkan masuk U, anak masuk sekolah pun dah poning. Nak bolikan kasut, buku. SIlap silap dah makan RM300 - RM500 untuk soghang.

Cehhh Anak pun jawab,"Tak po ... skarang ni ado PTPTN ... !"

Den ado .. KWSP .. mako poi la ko KWSP .. pegawai tu plak cakap," Kalau anak Encik dapat PTPTN, duit KWSP tak boleh kuar" ...
LAaa .... KWSP duit aku .. PTPTN duit pinjam. Takkan aku nak guna duit aku pun tak boleh? Gilo apo ko ...?

Hah .. sekarang anak den masuk U guno duit PTPTN ...
Nak buek camano ... dah kono ....
Kocik kocik dah beghutang ....

Hah padan muko ....

Ingat kek kepalo kau ... PTPTN tu bukan nyo bantuan ... tapi pinjaman.
Gerombolan pun jangan la berbanggo sangat .. ni bukan bagi free ... kono byar.
Elok elok dulu ado biasiswa .. hah sekarang pinjaman ...
Hanya oghang bodoh jo yang pilih oghang bodoh jadi pemimpin. Last sekali dapat idea pun bodoh bodoh belako. Yang lagi bodoh adalah menjadi penyokong kepada si BODOH ni ... muakakak !!!
Ingat dalam kepalo .. sapo yang hapuskan biasiswa ni ... !

Maka pesanan untuk di bodoh itu tadi,
"Kalau pun bodoh .. jangan lah nyusahkan orang"

Share/Bookmark

2 comments:

Anonymous,  December 26, 2010 at 8:56 AM  

jom tukar.

Anonymous,  December 26, 2010 at 11:44 AM  

Tukar je kerajaan tu. Buat mengabih berasa saja. Kembalikan biasiswa agar anak-anak dapat terus belajar dan tidak menyusahkan mak bapak.

Kalau berhutang, sudah pasti hutang perlu di bayar dan selepas habis pengajian, anak-anak sibuk membayar hutang berbanding menyara orang tua yang sudah tidak mampu bekerja.

Negara maju, mentaliti mundur. Makanya tidak lah semaju yang digembar-gemburkan oleh pemimpin negara.

Anak mereka hidup senang lenang, anak kita berhutang.

Apa cerita bro?

Blog list