Rakan WARTAMAYA

Wednesday, December 8, 2010

Pemimpin sekarang dan dulu


Abdul Karim: Tak adil halang Taib kumpul kekayaan
Apabila di tanya bagaimana gaji Taib sebagai ketua menteri dan anak-anaknya mampu mengaut kekayaan sebegitu rupa, jawapannya: “Bagaimana anda boleh menggunakan gaji sebagai kayu pengukur? Maksud saya, setiap orang harus diberi peluang, jika Taib adalah ketua menteri, saya tidak fikir kita patut hentikan anak-anaknya daripada menjadi kaya ataupun kelurga itu dari menjadi kaya.”[ lagi ]

Sedikit contoh kepimpinan Islam
Betapa indah dan makmur sesebuah negera bila terdapat beberapa pemimpin seperti Umar bin Abdul Aziz r.a. Pada masanya, Umar bukan hanya sempat menjawat sebagai seorang gabernur Madinah, tetapi juga khalifah. Banyak hal yang dirindukan rakyatnya dari perilakunya.

Misalnya, Umar bin Abdul Aziz sentiasa hidup sederhana, baik ketika masih menjadi rakyat, maupun ketika sudah menjadi gubernur dan khalifah. Harta negara selalu dipisahkan dari harta pribadinya. Bahkan, lampu minyak pun selalu dipisahkan antara yang diperuntukkan untuk kepentingan negara dan untuk kepentingan pribadinya.

Suatu hari, anaknya datang menghadapnya untuk membicarakan sesuatu. Begitu diketahui yang ingin dibicarakan tentang masalah pribadi, ia langsung mematikan lampu yang dihidupkan dari wang negara atau wang rakyat. wang rakyat tidak boleh digunakan sedikitpun, kecuali untuk kepentingan rakyat. Begitulah Khalifah Umar, yang senantiasa merasa takut kepada Allah dalam hidupnya, baik dalam ucapan maupun dalam perbuatan.

Sekarang ini, jarang ada pemimpin yang demikian. Harta milik pejabat, seperti kenderaan rasmi , kerap digunakan untuk kepentingan pribadi, meskipun itu sudah jelas dilarang.

Semuga sekelumit kisah ringkas Khalifah Umar Abdul Aziz di atas menjadi teladan yang berguna kepada kita semua. rujuk SINI

Kenapa la terpesong sangat mereka sekarang ini ...
Ohh dunia .. lalai nya manusia ..

Share/Bookmark

0 comments:

Blog list