Rakan WARTAMAYA

Saturday, May 8, 2010

Kembali ke zaman Cowboy

Konstabel digantung tugas selepas tembak remaja

Seorang konstabel polis digantung tugas dan ditahan selepas didakwa menembak remaja remaja berusia 17 tahun yang enggan memberhentikan motosikalnya ketika dikejar kereta peronda di persimpangan Kampung Ujong Pasir, Jalan Seremban-Jelebu, 3.30 pagi tadi.

Anggota polis itu dipercayai baru berkhidmat kira-kira setahun.

Ketua Polis Negeri, Datuk Osman Salleh berkata, anggota polis berkenaan digantung tugas serta merta kerana melepaskan tembakan tanpa sebab kukuh dirinya terancam.

Saya menganggap kejadian ini sebagai kesalahan menggunakan kuasa. Saya kesal dengan insiden ini kerana anggota terbabit telah menembak tanpa justifikasi yang telah ditetapkan oleh Ketua Polis Negara," katanya.

Mangsa yang dipercayai berasal dari Senawang itu sudah menjalani pembedahan di perut dan usus kini berada dalam keadaan stabil di Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) Seremban.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Share/Bookmark

2 comments:

Yong May 8, 2010 at 8:03 PM  

Yong teringat pulak pada zaman sebelum GPS. Masa tu Yong belajo kat UK. Ade sorang budak melarikan kereta jenama hebat dari showroom (ruang pameran). Budak tu terus dikejar oleh polis yang dibantu oleh helikopter. Polis buat roadblock. Budak tu kona ke jalan lain.

Polis takle terus tembak. Bukannya sebab sayang kereta berjenama tu. Waktu tu siang. Kot tembak pun boleh kena tayar rasenyer. Takle kena kepala si pencuri. Tapi sabit ade banyak kenderaan lain di jalan. Polis takut ade peluru tersasar kena pulak pada civilian. Makna civilian itu ialah rakyat yang civil (bersopan). Atau mungkin asiden pulak budak tu dengan civilian.

Polis terus pantau pergerakan budak tu yang terpaksa masuk jalan yang sunyi. Polis sengaja biarkan budak tu masuk situ supaya kurang membahayakan civilian. Akhirnya minyak kereta pun habis. Budak tu terpaksa keluar dan dengan mudah ditangkap oleh polis. Budak tu pun selamat. Kereta pun selamat. Orang ramai pun selamat. Polis pun selamat dan dapat banyak pujian.

Ini bukan cerita rekaan Yong. TV UK mengamalkan sikap telus (tidak memihak). Jadi keseluruhan episod masuk TV. Isk.isk, glamer jugak polis2 tu. Budak pencuri tupun tumpang glamer sekali. Tapi kena gari le.

Yong minta pada pegawai2. Tolong nasihatkan anak buah kome. Hargai lah nyawa civilian.

Anonymous,  May 8, 2010 at 10:03 PM  

PDRM jadikan negara ini negeri cowboy bukanlah salah Polis.Rakyat sendiri yang harus dipersalahkan kerana terlalu memberi muka kepada Polis.Rakyat dipukul,diheret,disembur dengan air asid,ditendang,diterajang,kepala dihentak dengan cotar - rakyat terima dengan senang hati - sabar,sabar,sabar.Sekarang cacing sudah naik kemata.Siapa nak disalahkan? Lihat apa yang berlaku dinegara jiran Thailand.Kalau PDRM sudah tak hormatkan rakyat(yang beri mereka gaji) tidak ada sebab mengapa rakyat patut hormat dan gentar dengan mereka.Fikirkan.

Blog list