Rakan WARTAMAYA

Sunday, January 17, 2010

Jakim tidak setuju ada dua undang-undang


SHAH ALAM - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tetap berpendirian bahawa masyarakat Kristian di Sabah dan Sarawak tidak harus menggunakan lagi kalimah ‘Allah’ di gereja masing-masing untuk merujuk kepada Tuhan dalam bahasa kebangsaan.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, dalam isu ini kerajaan tidak harus menggunakan dua jenis undang-undang dalam menguatkuasakan soal larangan penggunaan kalimah tersebut.

Menurutnya, semua pihak perlu menghormati undang-undang sedia ada bagi mengelakkan perkara-perkara yang bermasalah berlarutan [ lagi ]
Share/Bookmark

2 comments:

Anonymous,  January 17, 2010 at 9:22 PM  

Ada orang bertanya... logo uniform polis dan askar malaysia ada kalimah Allah & Muhammad.

Soalnya, depa keluar masuk tandas macam mana ? Bolehke kalimah tu di bawa ke dalam tandas ?......

Kenapa tidak ditimbulkan isu ini ?

Anonymous,  January 19, 2010 at 12:05 PM  

Saudara, kenapa "melalut" sehingga ke logo uniform polis? Sudah tidak dapat bezakan sesuatu isu ke? Soal penyalahgunaan logo itu biar KDN dan pak menteri tanggung sekiranya benar wujudnya penyalahgunaan oleh kakitangannya. Tapi isu penggunaan kalimah Allah ini adalah muslihat Kristian dalam agenda dakwahnya utk sesatkan aqidah generasi islam. Satu soal "dosa" tidak jaga kesucian kalimah dan yg satu lagi soal tanggungjawab pemimpin Islam menjaga sebarang kemungkinan yg boleh menjejaskan "Aqidah" umat islam melalui Enakmen Syariahnya.

Blog list