Rakan WARTAMAYA

Saturday, December 4, 2010

Air kencing isteri Meon manis ...

Maka bertemu la Tok Moh dan si Leman di kedai Meon. Sayugia bertanya lah Tok Moh kepada si Meon tentang isterinya yang sedang mengidap kencing manis.


"Meon ... bagaimana kisah nya tentang isteri Tuan Hamba?", tanya Tok Moh dengan nada ikhsan.
"Entah la Tuan Hamba, rasa nya penyakitnya masih tidak sembuh. Sudah hamba berikan ubat kepadanya namun tiadalah perubahan", jawab Meon kepada Tok Moh sambil di perhatikan oleh si mangkok Leman.

Lalu mencelah lah si Leman dalam perbicaraan tersebut.
"Tu la pasal. Meon aku sudah bilang. Sekarang ni gula dan petrol sudah naik harganya. Maka semua itu adalah untuk merubah kehidupan rakyat kita agar tidak berlumba dan keluar malam sementara gula yang mahal harganya adalah untuk mengelak kencing manis", jawab Leman seperti yang dirinya bukan lah sekadar sebuah mangkok.

"Jadi bagaimana untuk mengubat penyakit isteri Hamba wahai Leman yang bijak lagi memangkok kan?", tanya Meon kepada Leman.

"Mudah saja ... kenaikan harga bagi petrol dan gula adalah untuk kita merubah segala-galanya. Bagaimana kalau kamu cuba isi tong kenderaan Tuan hamba dengan gula dan suruh isteri tuan hamba minum saja petrol. Tentu masalah Tuan hamba akan selesai.", jawab Leman.

"Pandai .. memang tuan hamba sesuai dengan gelaran mangkok itu ..", kata Tok Moh kepada Leman.

Leman dengan sombong sambil tersenyum bangga mengangguk-anggukkan kepada.

"Wahai Leman ... sesungguhnya spesis seperti Tuan Hamba lah yang memakmurkan gerombolan selama ini", kata Meon pula.

Share/Bookmark

0 comments:

Blog list