Rakan WARTAMAYA

Thursday, December 31, 2009

Zaman JOLI KATAK dah berakhir - Kuli


[...] Menurut pengasas Petronas itu, rancangan asal gergasi petroleum itu tidak termasuk mengeluarkan minyak berlebihan untuk membayar kos projek kerajaan bernilai berbilion ringgit.

"Ia bermula dengan perjanjian (pembelian peralatan ketenteraan) dengan (perdana menteri Britain pada masa itu) Margaret Thatcher.

"Kemudian, pengeluaran minyak tiba-tiba berganda daripada 650,000 tong sehari kepada lebih satu juta tong sehari (untuk menampung pembelian senjata). Itu sudah terlalu banyak untuk kita," katanya.

Sebagai seorang perancang utama kepada rancangan minyak Malaysia, bekas menteri kewangan itu kini cuba untuk membetulkan keadaan, lebih-lebih lagi untuk negeri asalnya sendiri yang beliau percaya mempunyai "hak berdaulat" untuk menerima bayaran royalti minyak bagi sumber yang ditemui di perairannya. [ lagi ]

Apa katak katak tu paham ke apa kata Kuli?
Share/Bookmark

1 comments:

Anonymous,  December 31, 2009 at 10:42 PM  

Pa lah nak jadi dgn msia ni. ALLAH bagi rezeki melimpah ruah depa belanjakan duit ikut selira. Akhirnya rakyat yg papa kedana. Depa dah senang lenang dapat gelaran dato tan sri dsb...pegi memana layanan VVIP. Akhirnya artis juga yg umtung..tak yah sekolah tinggi leh dapat kete mewah dan hidup senang

Blog list