Kononnnya ...
Cam biasa.
Mula mula panas lepas tu sejuk. Teringat masa dulu. Bila accident sebabkan ramai yang mati. Semuanya cam sibuk, semua nya cam bertanggung jawab. Sebab nak bagi tau kononnya semua sedang buat kerja. Cadangan pun berlambak lambak. Kononnya nak letak pegawai kat sini dan situ, buat pejabat sementara kat sini dan kat situ .. Eleh .. macam macam la lagi.
Berita serentak .. keluar satu hari.
• Suasana pilu di rumah mayat
• Walaupun saya sorok beg, emak tetap nak ikut ayah - Anak
• Keluarga mangsa anggap tragedi ketentuan Tuhan
• Abang tak sempat rai kejayaan PMR adik
• Hentikan operasi bas ekspres waktu malam - Zambry
• Kenderaan dipandu pada kelajuan 91 km/j
• Tiada cadangan gantung Sani Express
Lepas ni .. selang seminggu, dua, semuanya kembali sejuk. Yang kononnya cam bertanggung jawab tu, kembali lupa, kembali alpa .. cesss ..semua nya pun sama.
Hampeh.....
2 comments:
Kalau kita perhati betul-betul level tingkat bawah bas 2 tingkat ini adalah sama level kita duduk dalam kereta... Tetapi kita kene ingat walaupun dengan kelajuan 91 km sejam, momentum hentaman adalah berpuluh-puluh ganda berbanding dengan hentaman kereta sebab faktor berat....
Jadi ini mengakibatkan guard rail pembahagi jalan tertanggal skru penyambung dan dinding bas(sama level dengan penumpang bawah terkoyak) TETAPI TIDAK TERDAPAT SEBARANG PROTECTION BAR DALAM BADAN BAS untuk melindungi penumpang pada level tersebut.
JPJ luluskan design? Penjimatan kos pembuatan? Penjimatan kos operasi dengan pertambahan berat akan menjadikan pertambahan kos / pengurangan bil penumpang?
JPJ kene jawab.......
Dah banyak kes2 maut yg terjadi sblm ini tetapi kenape masih tidak berkesan walaupun ade tindakan?
Post a Comment