Rakan WARTAMAYA

Saturday, June 20, 2009

Diskusi : Mencari Reformis

Wartamaya berhasrat untuk mencari Reformis untuk ditemubual. Kita mahu tahu apa yang mereka perjuangkan dulu, pengalaman dan apa yang mereka lakukan sekarang.

Kepada reformis .. sila hubungi melalui emal : radenjowo@yahoo.com untuk sebarang cadangan. Kepada pelayar .. ada boleh berikan komen atau emailkan untuk sebarang pertanyaaan dan cadangan.

Apa pandangan anda? Sila utarakan .....
Share/Bookmark

23 comments:

USTAZ AZHAR June 20, 2009 at 3:33 PM  

saya cadangkan prof agus yang jadi pengacara rancangan HUJAH kt tv9...saye yakin dia sangat sesuai...

tok iskandar June 20, 2009 at 4:50 PM  

Tok tak nak ulas tentang isu kerajaan perpaduan kali ni.eloklah kita tunggu pimpinan tertinggi PAS menyelesaikannya setelah berbincang atau bermuzakarah.itulah harapan ahli-ahli parti.

Muhyiddin mintak PAS lupakan sengketa lama.Bukan setakat sengketa lama,sengketa barupun ada gak.cuba cermin kementeriannya sendiri.mana kakitangan awam yang sokong pembangkang ditukar ke pedalaman,sukar naik pangkat dan macam-macam lagi sekatan.sekarangpun masih berlaku.Ini antara sebab dan musabab mengapa ahli-ahli PAS tolak dan benci UMNO.anak kena blacklist biasiswa dan masuk asrama penuh.sakit hati bila memikirkan politik balas dendam umno ni.

Tok pelik muhyiddin beria-ia nak kurangkan subjek dalam SPM kepada 10.Patutnya kita berbangga yang dapat 20A tu orang melayu.Bagi UMNO tidak kerana nik nor madihah itu sekolah di sekolah agama rakyat yang dikelolakan oleh PAS Kelantan.Malu besar UMNO kerana sekolah bistari,sains,asrama penuh,teknik dan MRSM gagal menandingi sekolah agama rakyat.setakat ini adik madihah tidak menerima anugerah tokoh SPM 2009.siapa yang boleh percaya cakap UMNO.tindakan Muhyiddin bukan sahaja tindakan yang kolot tapi juga menghalang anak bangsanya sendiri cemerlang dalam akademik.agaknya sekolah agama rakyat di kelantan akan berjaya melahirkan pelajar cemerlang dalam akademik tiap-tiap tahun jika bilangan subjek dalam SPM tak dikurangkan.itulah yang dibimbangkan oleh pemimpin UMNO.nanti tak mustahil lebih ramai ibu-bapa seluruh negara menghantar anak mereka bersekolah di sekolah agama rakyat di Kelantan.Kepimpinan TG Nik Aziz akan lebih dihormati dan PAS berpeluang menang banyak kerusi parlimen dan DUN dalam PRU akan datang.inilah yang paling ditakuti oleh pemimpin UMNO.

Itu baru kupasan dari sudut akademik,kenapa ahli-ahli PAS benci kat UMNO.tak campur lagi isu PPSMI.

TOK LEBAI,  June 20, 2009 at 4:51 PM  

SETUJU...cadangan wak tu...saya juga terlibat sama semasa refomasi dulu...berbagai22222 kejadian yang berlaku di depan mata...

tok iskandar June 20, 2009 at 5:03 PM  

Kerajaan negeri pembangkang dilambat-lambatkan geran oleh kerajaan pusat yang dikuasai BN.wakil rakyat pembangkang dinafikan hak mendapat peruntukan untuk membantu pengundi-pengundi di tempat mereka.

semut June 21, 2009 at 8:49 AM  

Sering kita mengatakan itu dan ini kepada lawan kita UMNO BN tentang kejelekan mereka, akan tetapi kerana terlalu lama kita berperang kita hampir lupa apa itu semangat setiakawan dan berpakat.

Kita hanya tahu berperang tetapi tidak tahu berpakat, walau namanya pakatan rakyat tetapi telatah orang politik baik PAS, PKR dan DAP masih sama seperti tabiat orang UMNO BN. Masing masing bersaing untuk kedudukan dan kuasa peribadi, masih jauh nak melihat politik suci atau murni, rakyat melihat dan menaruh harapan walau tinggal hanya mimpi.

PRU13 sudah pasti akan melakar sejarah baru, masing masing beranggan akan kedudukan tertentu ada yang bermimpi menjadi menteri kanan, menteri belia dan sukan dan pelbagai lagi jawatan dalam kerajaan yang seakan satu vakum kuasa yang akan ditinggalkan oleh UMNO BN, itu yang orang politik nampak. Agendanya satu, jatuhkan seteru dari sekarang. Lumpuhkan semangat dan pengaruhnya. Lantaran sifat dengki bermusuhan dalam politik. Senyum bukan ikhlas, bergurau bukan bererti mesra. Didalamnya ada simpulan ikatan jerat yang mencengkam.

Tabiat orang politik yang suka mencari lemah lawan, mencari salah kawan, umpama dia maksum tidak satu pun yang dibuat tak kena. Orang politik sepatutnya mengukur dari pengaruh kekuatan dan karisma yang akan dibawanya, berapa orang yang akan menjadi pengikutnya, orang kepercayaannya, orang dibelakangnya. Orang politik perlu seumpama idola rakyat biasa. Pengaruhnya kerana keperibadian, sahsiahnya, tingkahlakunya, layanannya.

Yang kini mereka bernasib baik kerana rakyat membenci BN UMNO, maka terpaksa memilih selain dari UMNO BN dalam PRU12, namun itu bukan muktamad mereka memilih barisan pimpinan yang ada. Ada antaranya tidak kenal dan tidak pernah jumpa pun wakil rakyat yang mereka pilih. Ingatan ikhlas jangan syok sendiri dalam hal sebegini. Sedarlah diri.

Bila mana orang bertanya apa ciri atau faktor seorang ahli politik itu perlu memberi keutamaan, jika biasa nya mereka menggunakan 5P untuk pemasaran satu produk, orang politik juga perlu 5P, iaitu, People People People People People, jika mereka tidak mengamalkan 5P mereka akan mendapat P yang terakhir...iaitu PIIIIIRAAAAH..atau Pooorahhhh.

Kekuatan orang politik bukan pada jasmaninya, saiznya, otaknya ia bergantung kepada berapa ramai yang percaya kepadanya. Akhirnya ramainya itu diterjemahkan kedalam peti undi. Akhir mereka boleh tersenyum kerana rakyat memilih wakil rakyat mereka bukan kerana mereka memilih parti yang menjadi alternatif kebencian mereka terhadapa UMNO dan BN.

Bila lagi kesedaran ini perlu ditanam, jika corak sekarang masih ramai YB YB dan MP MP masih syok sendiri dan tidak pedulikan rakyat dan pengikutnya. Menjadi seorang YB makan sorang sorang? Gantikanlah undi kebencian kepada undi sayang kepada parti, bila lagi?

bERANIKAN hATI June 21, 2009 at 9:50 AM  

Kita membuang masa saja dengan isu refomis ni, apa lagi yang kita nak reform kan? Kita berjuang untuk pemimpin kita saja bukan mereka yang berjuang untuk kepentingan kita semua. Aku rasa kecewa dan tertipu setelah sekian lama.

Anonymous,  June 21, 2009 at 5:49 PM  

Perubahan adalah asas perjuangan ini, maka itu wujudnya reform, banyak yang perlu direfomasikan.

Pendidikan, Ekonomi, Sukan, Soal Ketelusan, Kepelbagaian Agama dan pelbagai lagi babak babak yang perlu dibuat perubahan.

Rata rata perkara ini menjadi tuntutan, reformasi bukan perjuangan jalanan lagi, kini sudah melangkaui ruang didalam forum forum, wacana, seminar, persidangan dll ruang yang memberi satu lonjakan idea yang sekata.

Idea reformis hanya ditafsirkan sebagai pendemo jalanan adalah sempit. Ketahuilah berapa ramai reformis sekarang duduk ditempat yang sama tinggi dengan yang lain.

Dr, Prof bekas bekas pengarah, guru guru, pesara mula berdiri untuk menyatakan yang dirasakan tidak kena sekarang ini. Inilah arus reformasi seterusnya.

Jangan pandang enteng soal reformasi selagi ketamadunan kita bergerak, seiring dengan itu reformasi diperlukan.

Anonymous,  June 21, 2009 at 6:22 PM  

Rasanya, perangkap TGHH dah mengena. Dia nak test betapa tersepitnya UMNO ketika ini. Bila di uar-uarkan kerajaan perpaduan, hampir semua pemimpin UMNO senada, mau kan kerajaan perpaduan.
Nampak sangat, UMNO dah cukup lemas. UMNO nak paut pada apa saja yang boleh.... SPR, Polis, JPN malah jika ada badan kerajaan cap sabut pun pasti di pautnya.
Jadi secara sedar tak sedar, walaupun dalam PAS nampak kalut pada mulanya, TGHH berjaya kali ini

mangchikla June 21, 2009 at 7:39 PM  

saya cadangkan cari webmaster "mahazalim" yg terkenal pada tahun 1998 , dimana die memperenalkan diri die "aku yang dikejar dan dipukul oeh FRU.." (lebih kurang)

Anonymous,  June 22, 2009 at 9:25 AM  

Reformis? Nasir Isa ada....Nora ada...ramai lagi yg merempat setelah PR menang.

Hamid June 22, 2009 at 11:28 AM  

saya xnak utarakan la wak....

sy nak selatankan, bleh?

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 June 22, 2009 at 1:53 PM  

komen ini ditujukan kepada ust nasha, dan semua ahli PAS tergila-gilakan idea Kerajaan Perpaduan.

Kalian saksikan dengan mata kepala sendiri bagaimana cara orang Umno layan PAS, dan kalian nilai la sendiri lepas tu kenapa Tok Guru Nik Aziz pantang sangat dgn idea ni

Untuk mereka yang merajai Kerajaan Perpaduan, cuba click atau copy&paste link ni:

http://pemudakemehe1.blogspot.com/2009/06/cara-orang-umno-layan-ahli-pas-video.html

kalau macam ini la cara Umno layan PAS, tobat kami taknak idea Kerajaan Perpaduan diteruskan.

wartamaya June 22, 2009 at 3:15 PM  

Wak masih menanti email dari para reformis untuk dikongsi pengalaman mereka.

Apa ada yang masih takut untuk bercerita?

WakJonos June 22, 2009 at 4:13 PM  

Ya luangkanlah sedikit masa untuk kami org2 muda nak perjangkan hak bangsa. Kami dahagakan pengalaman anda sekalian....

mat sumpit June 22, 2009 at 6:08 PM  

salam wak...saya seorang reformis sejak 2 sept 1998. saya kenal nora saya kenal nasir dan ramai lagi yg dah jadi YB2 atau Exco2 sekarang...dulu saya berjuang bukan kerana Anwar Ibrahim. Saya berjuang kerana rakyat sudah tertindas seteruk2nya kecuali rakyat yg ada sahabat handai atau kroni2 pemimpin2 UMNO dan BN.

Saya x minat politik wak mcm wak juga. Tapi nak buat macamana..bila kawan2 ajak tiap malam dengar ceramah Anwar Ibrahim...maka saya tersangkutlah dengan kata2 hikmat Anwar masa tu...Reformasi...Reformasi...Reformasi hingga saya memberanikan diri untuk berperang dengan Polis dan SB2 di Kuala Lumpur dan di mana2. Tapi masa tu..kita kena berhati2 bertindak kerana takut dicium bau oleh SB2...susah kita nak buat kerja dan kemungkinan keluarga pulak akan dikacaunya...

Setelah Kak Wan Azizah berjaya buat Parti Keadilan Nasional pada 4-4-99 maka saya pun teruja ingin berjuang dan mempertahankan nasib rakyat dari ditekan dan dimanipulasikan oleh pihak Mahazalim dan kuncu2nya.

Rupa2nya, terlibat dalam Parti ni bukan mudah. Setiap inci mata manusia dan rakyat memerhatikan kita. Kebetulan saya mengenali Ezam Md Noor selaku satu2nya pemuda yg berani menunjukkan belangnya untuk melawan Mahathir hingga beliau dipenjara 2 tahun di kamunting dan Sg Jeluk. Kasihan saya melihar Bahirah dan anak2 yg sebaya dengan anak2 saya.

Nasib baik saya kenal baik dengan beberapa SB untuk saya menghilangkan diri takut ditangkap seperti Ezam dan rakan2. Susahlah nasib anak2 yg masih kecil...ekonomi pula x begitu bagus mcm rakan2 lain.

bersambungggg......ada keje yg perlu dibereskan.

Anonymous,  June 23, 2009 at 10:49 AM  

ehemm...

minta tlg sikit..
tlg buanglah undian siapa pemimpin pas dalam blog anda..
segala kekusutan dah selesai..
jgn biar org lihat kita sbg seorang yg tak sukakan kedamaian dan ketenangan..iaitu sukakan perpecahan..
jadi dgn jasa baik,tlg buangkan undian tersebut..kalau anda benar2 ahli pas..

sekian,terima kasih.

tok iskandar June 23, 2009 at 7:03 PM  

Heran tok.akta DNA telah diluluskan hari ni dengan undi 48 menyokong dan 47 menentang.beza satu undi je.kenapa hanya 47 MP Pakatan Rakyat yang hadir.mana selebihnya dan ini mengundang spekulasi tentang nasib Anwar yang akan dibicarakan pada awal bulan Julai depan.

Ramai yang tertanya-tanya dengan kelebihan satu undi ini apakah akta ini boleh dikuatkuasakan dan mengapa pula dibentang secara tergesa-gesa.

Jika Anwar dipenjarakan semula,ramai yang yakin kerajaan BN tidak akan bertahan lama.

Bukan Anwar penyebab perpecahan Melayu kerana sebelum Anwar dilahirkan UMNO telahpun berpecah.Kegagalan UMNO berdaya saing dan mengikut perkembangan arus semasa dipercayai punca kejatuhannya kali ini,menurut seorang penganalisis politik.

Apakah nasib PR jika Anwar dipenjarakan?Spekulasi menjangkakan Anwar akan dipenjarakan dan penyokong-penyokong PR turut bersetuju dengan spekulasi ini.

Orang ramai mula bertanya UMNO makin lemah sehingga bersetuju dengan idea kerajaan perpaduan yang dilontarkan oleh TG Haji Hadi.Apakah UMNO boleh pulih daripada virus H1N1 jika Anwar dipenjarakan.....

Menurut penganalisis politik itu lagi,kebangkitan rakyat seperti gelombang reformasi tidak akan dapat dielakkan lagi jika mereka percaya Anwar tidak mendapat keadilan yang sewajarnya

tok iskandar June 23, 2009 at 7:21 PM  

The Star Online

Published: Tuesday June 23, 2009 MYT 7:52:00 PM
DNA Identification Bill passed


KUALA LUMPUR: The controversial DNA Identification Bill 2008 was passed with amendments Tuesday.

Marked by a ferocious debate at the policy stage last year, the bill was passed with nine amendments after a two-day debate at the committee stage.

Deputy Home Minister Datuk Wira Abu Seman Yusop said the amendments, among others, included Clause 7 on a provision to replace police officers as Forensic DNA chief, deputy chief and officers.

The bill stipulates that the posts of Forensic DNA chief, deputy chief and officers tasked with administering and managing the DNA Data Bank would be filled by members of the public, who are qualified and experienced in DNA science.

"This is aimed at casting our net further to entice qualified people to manage the DNA Data Bank," he said when tabling and winding-up debate on the amendments at the Dewan Rakyat Tuesday.

The Dewan Rakyat also passed an amendment to Clause 13(7) that enables a person, who refuses to allow a non-intimate sample from being taken, to be charged.

Previously, a subclause stated that a police officer may use all means necessary for the purpose of taking or assisting the taking of a non-intimate sample from a person.

Two other clauses were deleted.

They were Clause 14 on fines and jail term on a person refusing to give a non-intimate sample and Clause 24 that stated the DNA Data Bank information must be accepted as conclusive proof on DNA identification in court proceedings.

Abu Seman said the amendments were in line with proposals submitted by non-government organisations and members of the House during a debate at the policy stage.

However, changes suggested by several members of the Houses including from Teo Nie Ching (DAP-Serdang), Dr Mohd Hatta Md Ramli (PAS-Kuala Krai), Dr Michael Jeyakumar Devaraj (PSM-Sungai Siput) and Lim Lip Eng (DAP-Segambut) were dismissed.

The bill, which was tabled for the second reading in August last year, will pave the way for the formation of the DNA Data Bank, taking and safekeeping of DNA samples, analysis of DNA samples and the use of DNA samples for humanitarian purposes.

It will empower the police to take DNA samples from any crime suspect and to make the sample as a source of reference to solve future cases.

The sitting resumes Wednesday. -

P/S: sehari selepas PR tolak idea kerajaan perpaduan,Akta DNA 2008 dibentangkan di parlimen.peliklah pulak apabila MP yang mengharapkan orang ramai mengundi mereka tapi mereka sendiri yang malas mengundi.tak simpatikah mereka dengan nasib Anwar yang bakal dibicarakan tidak lama lagi.sikap MP PR yang tak mengundi itu amatlah dikesali.jika kesemua MP PR keluar mengundi,nescaya akta DNA ini gagal diluluskan

tok iskandar June 23, 2009 at 7:48 PM  

Idea kerajaan perpaduan jelas talian hayat kepada UMNO.Inilah persepsi rata-rata penyokong PR.

Seorang penganalisis ekonomi meramalkan idea ini sangat penting bagi kerajaan pusat BN yang memerlukan kestabilan politik untuk menarik pelabur-pelabur asing.Jika gagal akan mengundang kemelesetan ekonomi yang lebih parah.

Kelompok besar Melayu sudah tidak meyakini UMNO mampu memperjuangkan nasib mereka dan PAS dan PKR telah menjadi pilihan wadah politik mereka menggantikan UMNO.

Masakan tidak kegagalan UMNO dalam menangani pelbagai seperti isu PPSMI yang turut diakui oleh TPM,Iskandar,kegawatan ekonomi,skandal PKFZ,bumbung stadium runtuh,skandal rasuah RM 3juta MRR2,kerajaan perpaduan hinggalah kepada isu remeh mengurangkan subjek SPM kepada 10 telah menimbulkan keraguan kepada orang Melayu terhadap kredibiliti UMNO.

Selama 50 tahun UMNO menindas Melayu yang menyokong parti pembangkang tidak mudah dilupakan oleh mereka.Bagaimana pula kerajaan pusat hendak menjawab isu Memali yang mula ditimbulkan oleh generasi muda.ISA juga menjadi beban yang sukar ditanggung UMNO untuk menghadapi PR.

Mengapa disalahkan Anwar punca perpecahan Melayu sedangkan UMNO berantakan sebelum Anwar dilahirkan lagi.UMNO mendakwa memperjuangkan nasib bangsa Melayu dan agama Islam tapi dari tutur kata dan langkahnya tidak menggambarkan keikhlasan UMNO dan apa yang nyata hanyalah pendustaan dan pembohongan bagi orang-orang Melayu.

Apakah UMNO akan terus bertepuk tangan,menari sambil menyanyi di depan khalayak ramai sedangkan langkah dan tariannya semakin sumbang.Sebaliknya,lantai pula dipersalahkan kerana tidak rata.

tok iskandar June 23, 2009 at 7:57 PM  

Menarik ni.To a supplementary question from Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) on the lack of top-notch lawyers joining the judiciary, Mohamed Nazri said one of the reasons cited was low salary compared to that of the private sector. "In the recent salary adjustment, the salary of High Court judges have been raised to between RM13,000 and RM17,000, Court of Appeal judges to between RM13,600 and RM18,500 while the Chief Justice gets RM25,000," he added. Mohamed Nazri said to offset the situation, he and the Chief Justice had agreed to hire legal practitioners as Judicial Commissioners on a two-year term to solve backlog cases. Edited from Bernama

tok iskandar June 23, 2009 at 8:00 PM  

tok ambik daripada the might of pen

tok iskandar June 23, 2009 at 8:14 PM  

Undian sepenting inipun ada MP PR yang ponteng,macamana pula mereka nak bela nasib rakyat?

Blog list